در چین، بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده درحال حاضر، فناوری رانندگی خودکار دارند که گاهی اوقات به عنوان استاندارد نیز موجود است.
چین به شرکتهایش برای تسلط بر توسعه خودروهای خودران در سطح جهانی فشار میآورد و در عین حال، مقررات ملی را برای ارائه یک نقشه راه در داخل کشور تدوین میکند.
دونگ لی، مدیر ارشد شرکت فناوری «کیوکرافت» که برنامههایی برای ایجاد یک دفتر مرکزی جدید در آلمان در نمایشگاه خودروی مونیخ اعلام کرد، گفت: برای آینده جهانی خود روی اروپا تمرکز میکنیم. او با اشاره به نگرانیهای امنیت ملی آمریکا در مورد دادههایی که سیستمهای رانندگی خودران جمعآوری میکنند، گفت: موانعی در بازار آمریکا وجود دارد.
شرکتهای چینی میگویند اروپا فضای نظارتی بهتری را ارائه میدهد، اما سیستمهای کمک راننده در حال حاضر به چند مدل لوکس محدود شدهاند.
«اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، جمعه گذشته، خواستار تلاش در سراسر این منطقه برای توسعه خودروهای خودران شد و اعلام کرد: این خودروها در آمریکا و چین در حال حاضر به واقعیت تبدیل شدهاند. او گفت: همین امر باید در اروپا نیز درست باشد.
شرکتهای چینی برای رشد، اروپا را هدف قرار میدهند
«کیوکرافت»، یک استارتاپ مستقر در چین که سیستمهای کمک راننده ارائه میدهد، با خودروسازان چینی و اروپایی همکاری میکند و انتظار دارد فناوری خود را طی دو سال در اروپا بفروشد.
اتوبوسها در ۲۶ شهر چین، از فناوری خودران سطح چهار (Level-4) «کیوکرافت» بهره میبرند و با این فناوری میتوانند برای مدت طولانی بدون دخالت انسان حرکت کنند.
شرکت چینی فناوری رانندگی هوشمند «دیپروت دات ای آی»(Deeproute.ai)، یکی دیگر از شرکتهای چینی که بر ارائه فناوری سطح چهار به خودروسازان تمرکز دارد، قصد دارد پس از انعقاد قراردادهایی که اکنون با خودروسازان اروپایی و چینی مذاکره میکند، یک مرکز داده اروپایی ایجاد کند.
مومنتا، شرکت چینی توسعهدهنده فناوری خودران که سیستمهایی را برای خودروسازانی از جمله تویوتا و جنرال موتورز تامین میکند، با اوبر مشغول همکاری است تا آزمایش فناوری سطح چهار را در آلمان در سال میلادی آینده آغاز کند.
استارتاپهای اروپایی خواهان رقابت عادلانه هستند
ایوت ژانگ، مشاور خودرو در شرکت تحقیقاتی «الیکس پارتنر» گفت: سایر بازیگران پیشرو در زمینه خودروهای خودران چینی نیز فعالیتشان را در اروپا گسترش میدهند.
برخی از رقبای اروپایی خواهان یارانهها و سیاستهای تجاری حمایتگرایانه هستند، در حالیکه برخی دیگر تشخیص میدهند که رقابت چین میتواند فناوری را در سراسر صنعت تشدید کرده و توسعه عقبمانده اروپا را تسریع کند.
سیستمهای پیشرفته کمک راننده که در اروپا همچنان پرهزینه هستند، در چین توسط خودروسازانی که به دنبال تمایز خود در جنگ قیمت هستند، با قیمت ارزان و حتی رایگان ارائه میشوند.
طبق گزارش شرکت تحقیقاتی «کانالایز»، حدود ۱۵ میلیون خودرو که سال میلادی جاری در چین فروخته میشوند، فناوری سطح دو خواهند داشت که امکان رانندگی خودکار را در شرایط خاص فراهم میکند اما به توجه رانندگان انسانی نیاز دارد.
بر اساس گزارش رویترز، رقابت چین، بازیگران اروپایی را مجبور خواهد کرد که راهبردهای خود را با توجه به تغییر مسیر رقابت بر سیستمهای خودران، بهبود دهند/ایسنا