صنعت خودرو
تاریخ انتشار:
کد خبر:
۵۶
برای بهره وری خودروسازان، به فکر خصوصی سازی نباشید
هادی عامری کارشناس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به واگذاری سهام ایران خودرو می گوید: سال هاست در خصوص واگذاری سهام خودروسازان صحبت می شود، مدل سهام داری دو خودروساز و نوع رابطه دولت با آنان به نحوی است که امکان دخالت بخش های دولت در فرآیندهای تصمیم گیری بنگاه فراهم شده است این طراحی به نحوی بوده که باعث ناکارآمدی در مدیریت بنگاه ها شده است.
وی افزود: طی ۲۰ سال گذشته حرف از خصوصی سازی به میان آمده که جدی ترین آن در دهه ۸۰ جدی ترین آن و همزمان با ابلاغ سیاست اصل ۴۴ بوده است، اما دولت به نحوی این مدیریت را طراحی کرد که از طریق ایجاد سهام چرخه ای مدیریت در اختیار دولت بماند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: یک سری متغییرهایی وجود دارد که دولت علاقمند نیست این بنگاه ها را خصوصی کند؛ در خصوصی سازی باید به بهره وری رسید و وضعیت بهره وری شرکتی که قصد خرید دارد باید سنجید، اکنون وضعیت بهره وری برخی از شرکت های خصوصی بهتر از وضعیت ایران خودرو و سایپا نیست.
عامری افزود: دولت باید سعی کند تعادل سیاست گذاری را اصلاح کند که شامل نظام تعرفه ای و مسائل مربوط به قیمت گذاری است، بعد از آن باید تصمیم گرفت مدیریت دولتی مناسب است یا مدیریت خصوصی؛ یعنی مسائلی قبل از اینکه خصوصی سازی شود وجود دارد که باید آنها حل شود.
وی افزود: در دنیا هم ما خودروسازانی داریم که تحت مدیریت دولتی اداره می شوند و سهم بنیادهای عمومی غیردولتی بالاست.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: نکته اصلی در خصوصی سازی این است که طراحی حاکمیت شرکتی و طراحی مدل سهام داری و مدل مدیریتی به نحو کارآمد اتفاق بیفتد؛ رنو و بسیاری از خودروسازان چینی با مدیریت دولتی موفق عمل می کنند و شرکت های خصوصی هم به نحوی طراحی شده که کار آمد عمل می کند.
عامری گفت: با توجه به تجربه ای که وجود دارد گاهی پیش آمده که خصوصی سازی موفق نبوده است.
نظر شما