بررسی خودرو

نقد و بررسی کامل مشخصات و امکانات بسترن B30

تاریخچه

بسترن B30 عملا در سال ۲۰۱۵ بعنوان یک محصول تجاری وارد بازار داخلی چین گردید اما گر نگاهی به عقبه این خودرو بیاندازیم متوجه تاریخچه نه چندان روشن این خودرو خواهیم شد.شرکت فاو در سال ۲۰۱۰ نمونه مفهومی این خودرو را در نمایشگاه شانگهای چین بعنوان یک سدان شهری رونمایی کرد.در سال بعد شرکت فاو نسخه تجاری B30 را با نام “اولی” عرضه نمود که بدلیل عدم موفقیت سریعا تولیدش را متوقف کرد.فاو که در این سگمنت خودرویی دیگری نداشت تصمیم گرفت با تغییرات بر روی نمونه مفهومی سال ۲۰۱۰ ،نسخه تجاری را به سبد خود اضافه کند. این تلاش فاو در سال ۲۰۱۵ نتیجه داد و عملا نسخه تجاری بسترن B30 در سال ۲۰۱۵ به بازار داخلی چین عرضه شد.

ابعاد بدنه

ابعاد بدنه

همانطور که مطلع هستید کمپانی فاو برای بیشتر محصولات خود از پلت فرم های تاریخ گذشته کمپانی های دیگر استفاده می کند. برای مثال بسترن B50F بر روی پلت فرم مزدا توسعه داده شده است. بسترن B30 هم از این قاعده مستثنی نبوده و پلت فرم این خودرو از نسل قبلی فولکس واگن “بورا”با نام PQ32 به عاریت گرفته شده است. قابل ذکر است که فولکس واگن از شرکای قدیمی کمپانی فاو می باشد.

به لحاظ ساختاری عرضه محصولات در بیشتر خودروسازی های جهان وقتی که عدد نام یک خودرو کوچکتر می گردد ،آن محصول در رتبه پایین تری قرار خواهد گرفت و همچنین  محصول با عدد کوچکتر از ابعاد کوچکتری نسبت به محصولات با عدد بزرگتر برخودار است.بسترن B30 از لحاظ ساختار عرضه محصولات در رتبه پایین تری نسبت به B50 قرار دارد اما بر خلاف تصور B30 از ابعادی بزرگتری نسبت به B50  برخوردار می باشد

بسترن B30 از ابعادی برابر با ۱۵۰۰ میلیمتر در ارتفاع،۱۷۹۰ میلیمتر در عرض و ۴۶۲۵ میلیمتر در طول برخوردار بود و فاصله دو محور آن برابر با ۲۶۳۰ میلیمتر می باشد. همانطور که مشخص است بسترن B30 در طول و عرض و ارتقاع اندکی بزرگتر B50 بوده و فقط فاصله دو محور این خودرو ۳ میلیمتر کوچکتر از B50 می باشد.

همین ابعاد بزرگتر باعث شده که فضای ۴۸۰ لیتری صندق بار B30 حدود ۳۰ لیتر بزرگتر از B50 گردد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

نمی توان از حق گذشت که محصولات بسترن B50 همیشه جذاب و جوان پسند بوده و هست. شاید یکی از دلایل موفقیت بسترن B50F در بازارهای ایران هم همین زیبایی خاص نسبت به رقبای دیگر چینی باشد. بسترن B30 در نمای جلوی خودرو بسیار خوب و مطمئن عمل کرده بصورتی که چراغهای خوش فرم در طرفین و جلو پنجره کرکره ای با نوار های کرمی در دماغه خودرو نمایی کاملا جسور،تهاجمی و علی الخصوص جوان پسند را ارائه کرده است.

در نمای جانبی هم شاهد خط شانه ای مواجی هستیم که از آخرین نقطه چراغ جلو شروع شده و در اواسط  درب عقب  با یک انحنای ملایم به سمت بالا متمایل می گردد و در نهایت در گوشه چراغ های عقب تمام می شود. همچنین فرورفتگی پایین درب ها باعث سه بعدی و حجیم شدن نمای بدنه شده است.

 برخلاف نمای جلو و بغل بسترن B30،طراحان این خودرو سادگی و طراحی بدور از تجملی را برای عقب این خودرو در نظر گرفته اند . چراغهایی با قاب ساده و عدم به کار بردن نوارهای فلزی ،نمای عقب بسترن B30 را تا حدودی خسته کننده کرده است.البته لبه به کار برده شد در درب صندوق کمی این نقیصه را جبران نموده و سعی شده حس اسپرت و جوان پسند بودن به بیننده القا گردد.

طراحی کابین

طراحی کابین

دقیقا همین نقطه است که شاید بسترن قافیه را به رقبای دیگر خود نظیر آریزو ۵ واگذار کند چرا که با ورود به کابین بسترن B30 احساس می کنید که به یکی از محصولات دهه ۹۰ ژاپنی وارد شده اید. طراحی ساده جلو داشبورد ،فرمان سه پره قدیمی ادوات فیزیکی نازیبای تهویه هوا و تخت بودن داشبورد عومل موثر در این مهم می باشند. اگر نگاهی دقیق تر به رقبای بسترن B30 نظیر جک جی ۵ ، آریزو ۵ و غیره بیاندازیم به این نقیصه بیشتر پی خواهیم برد.

مشخصات فنی و پیشرانه

مشخصات فنی و پیشرانه

بسترن B30 از یک موتور ۱٫۶ لیتری با بیشنه قدرت ۱۰۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن بر متر بهره می برد. همانطور که مشخص است موتور این خودرو هم حرفی برای گفتن ندارد چرا که آریزو ۵ با داشتن موتور ۱٫۵ لیتری قدرتی برابر با ۱۱۶ اسب بخار تولید می کند. البته باید گفت موتور این خودرو هم به تبعیت از پلت فرمش از محصولات  رده خارج فولکس واگن می باشد که سالهای متمادی در فولکس واگن هایی که در چین تولید می گردید ،مورد استفاده قرار گرفته است. امتیاز این موتور پس از اینکه از تولید فولکس واگن خارج گردید به فاو فروخته شد.تنها نکته برجسته پیشرانه این خودرو استفاده از زنجیر تایم بجای تسمه تایم می باشد که علاوه بر کاهش صدا ،دیگر نیازی به تعویض ندارد و بصورت مادالعمر قابل استفاده می باشد.

بسترن برای انتقال قدرت این موتور به جعبه دنده های ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین مجهز شده است. این گیربکس سیستم Failure Protection دارد بصورتی که در صورتی خرابی گیربکس راننده می‌تواند بدون آسیب به این مجموعه با سرعت کم خود را به تعمیرگاه برساند.

امکانات رفاهی و ایمنی

امکانات رفاهی و ایمنی

بسترن B30 از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی برخوردار می باشد. پوشش چرمی صندلی ها و فرمان، فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی ،رهیاب ماهواره ای، سیستم جلوگیری از عقب رفتن خودر ودر سربالایی ها، ESC، کروز کنترل ،آینه های تاشوی برقی ،سنسور دنده عقب ،سانروف و سیستم صوتی با ۶ بلندگو امکاناتی هستند که بر روی نمونه ایرانی تایید شده است.البته موارد دیگری نظیر سسنور باد تایر ها ،ورود بدون کلید و گرمکن از دیگر امکانات بسترن B30 بوده که تاکنون هنوز مشخص نیست بهمن خودرو بر روی نمونه ایرانی عرضه خواهد کرد یا خیر.

امکانات ایمنی بسترن B30 هم با توجه به کسب ۵ ستاره ایمنی از CNCAP مناسب و قابل قبول می باشد.این خودرو بسته به تیپ های مختلف دارای ۲،۴ و۶کیسه هوا بوده و از سیستم های ترمز ABS +EBD،BA و سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) در تمامی رده‌های آن به طور استاندارد بهره می برد.

یکی از مواردی که به کسب ۵ ستاره ایمنی از اداره استاندارد چین تاثیر گذاشته است استفاده از فولاد با استحکام بالا و همچنین ساختار ۳H در بدنه خودرو می باشد.این نوع ساختار طراحی باعث جذب انرژی ناشی از ضربه وارده شده می‌شود و باعث می‌شود که باقی قسمت‌های خودرو از فرم و حالت خود خارج نشوند.

زمان عرضه و قیمت بسترن B30

زمان عرضه و قیمت بسترن B30

بهمن خودرو تاکنون در خصوص قیمت این خودرو اطلاعاتی را منتشر نکرده است اما پیش بینی می گردد این خودرو برای اینکه بتواند در رقابت با محصولات دیگر موجود در بازار به رقابت بماند باید قیمتی در رنج ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان را داشته باشد.چرا که نزدیکترین رقیب بسترن B30 یعنی آریزو ۵ در همین رنج قیمت به سر می برد.

در خصوص زمان عرضه باید گفت که بهمن خودرو وعده داده بسترن B30 از تابستان سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

تاریخ انتشار اصلی : ۲۰۱۹-۰۴-۲۶ ۱۰:۴۹:۳۱

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =