اخبار خودرو

شوک در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان

به گزارش «اخبار خودرو»،  چند دهه‌ای است که بازار چین یکی از قابل‌اتکاترین موتورهای رشد جهانی خودروسازی بوده است اما به‌نظر می‌رسد که این روند دچار تغییر شده باشد. به گفته یک گروه صنعتی فعال در چین در ماه سپتامبر برای سومین ماه متوالی خرید خودروهای سواری از نمایندگی‌های فروش این کشور روندی نزولی را دنبال کرده است. با بدتر‌شدن روزافزون شرایط تجارت با آمریکا بازار خودرو چین به زحمت فراوانی افتاده و به‌نظر می‌رسد برای اولین بار پس از دهه ۱۹۹۰ میلادی چشم‌انداز این بازار غبارآلود و تاریک شده است. افت فروش در چین، یعنی جایی که خودروسازان مختلف ظرف ۲۰‌سال گذشته میلیاردها دلار را برای تاسیس کارخانه‌های خودروسازی در آن صرف کرده‌اند، صنعت خودرو را به جست‌وجو برای جایی دیگر برای رشد خود وادار خواهد کرد.

سایه جنگ تجاری
جنگ تجاری با ایالات‌متحده همین حالا باعث شده که تولیدکنندگان خودروهای لوکس مانند ب‌ام‌و و دایملر درباره کاهش سود خود هشدار بدهند و در عین حال عدم استقبال مشتریان چینی از نمایشگاه‌های جگوار این شرکت را به تعطیلی موقت یکی از کارخانه‌هایش در انگلستان واداشته است. ماه گذشته هنگامی که دونالد ترامپ باری دیگر تعرفه واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰میلیارد دلار را به ۱۰درصد افزایش داد و اعلام کرد تا سال ۲۰۱۹ این تعرفه به ۲۵درصد خواهد رسید، نزاع اقتصادی میان ایالات متحده و چین به اوج خود رسید. چین اعلام کرده که در اقدامی تلافی‌جویانه روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰میلیارد دلار تعرفه‌ای مشابه را اعمال خواهد کرد. در حالی‌که فروشندگان تعرفه‌های اعمال شده را به مشتریان خود انتقال می‌دهند، شاخ و شانه کشیدن‌های این دو کشور برای هم باعث شده که خریداران نسبت‌به خرج‌کردن سرمایه خود محتاط‌تر عمل کنند.  براساس اعلام انجمن خودروسازان و فروشندگان چینی خرید خودروهای سواری از نمایندگی‌ها در ماه سپتامبر با ۱۲درصد کاهش به ۲٫۰۶میلیون دستگاه رسید. به این ترتیب بازار خودرو چین در ۹ماهه نخست سال ۲۰۱۸ تنها ۰٫۶درصد رشد داشته و طبق گفته این انجمن انتظار می‌رود سه ماهه‌‌ چهارم سال نیز در قیاس با سال ۲۰۱۷ نتایجی مایوس‌کننده را به بار آورد.

ادامه توسعه در چین
درعین‌حال انجمن خودروسازان و فروشندگان چینی همچنان بر این باور است که نتیجه کلی فروش در طول سال مثبت خواهد بود. به گفته استیو من، تحلیل‌گر ارشد موسسه بلومبرگ در هنگ‌کنگ این بزرگ‌ترین کاهش فروشی است که خودروسازان بزرگ تاکنون در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان تجربه کرده‌اند. برندهای ضعیف‌تر ممکن است با ضربات شدیدتری مواجه شوند و چنین شرکت‌هایی به باور آقای من مجبور خواهند بود برای افزایش فروش، قیمت‌های خود را کاهش دهند.
افت فروش درست زمانی رخ می‌دهد که برندهای بزرگ جهانی در تلاش برای به‌دست‌آوردن سهم بیشتری از بازار چین هستند که پس از آزاد شدن نسبی فضای اقتصادی چین به این کشور هجوم آورده‌اند. روز پنجشنبه ب‌ام‌و از یک قرارداد ۴٫۱میلیارد دلاری برای حفظ کنترل جوینت‌ونچرش در چین خبرداد و بدین ترتیب اولین خودروسازی شد که از سیاست اخیر چین که به شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد مالک بخش عمده‌ای از سهام یک شرکت چینی باشند، بهره می‌برد. این خودروساز آلمانی همچنین جزو برندهای غربی‌ است که همچنان به افزایش ظرفیت تولید خود در چین ادامه می‌دهد و به‌دنبال توسعه تولید محلی مدل‌های جدید ازجمله خودروهای الکتریکی است. کمپانی تسلا نیز در تلاش است هرچه سریع‌تر تولید خود را در چین به راه بیندازد تا سهم هرچه بیشتری از بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان را به‌دست آورد. جنرال‌موتور در اولین گزارش سه‌ماهه خود پس‌از اوج گرفتن تنش‌های اقتصادی میان آمریکا و چین برای سه ماهه منتهی به ۳۰‌سپتامبر کاهشی ۱۵درصدی را در تحویل خودروهای خود به بازار چین گزارش داد. فولکس‌واگن و هوندا موتور نیز برای ماه گذشته کاهش فروش را گزارش داده‌اند. یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش تقاضای مشتریان چینی را می‌توان کنار گذاشته‌شدن تخفیفات مالیاتی دانست که سال گذشته در جریان بود.

سایر عوامل تاثیرگذار
از سویی موانع غیرمترقبه‌ دیگری همچون افزایش قیمت ملک نیز بر تقاضای خودرو سایه افکنده است. خودروسازان چینی درحال‌حاضر دولت چین را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا معیارهای جدیدتری را به‌کار بگیرد که به افزایش تقاضا منجر شود. یکی از موارد مطرح‌شده توسط خودروسازان تغییر شیوه اعمال ارزش افزوده روی خودروهای دست‌دوم است. این‌طور که گفته می‌شود انجمن خودروسازان و فروشندگان خودرو چین برنامه خاصی برای تشویق سیاستگذاران در راستای برانگیختن تقاضا ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

44 − 36 =