اخبار خودرو

احتمال اصلاح یا تغییر آیین‌ نامه واردات خودرو وجود دارد

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات قطعات در این مدت نیز اظهار کرد: قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی، خودرو و سایر ماشین‌آلات در دو ماه امسال با ۶۷۶‌میلیون دلار در ردیف دوم جدول واردات قرار گرفت.

خسروتاج در تشریح تفکیک کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای گفت: سهم کالاهای واسطه‌ای در واردات دو ماه امسال ۶۳.۵‌، سرمایه‌ای ۱۵.۴ و مصرفی ۱۵.۳‌درصد بوده است.

تخصیص ارز را از سیستم بانکی پیگیری کنید

در ادامه این نشست، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش روزنامه «دنیای خودرو» که آیا ارز ۴۲۰۰‌تومانی به واردکنندگان خودرو اختصاص پیدا می‏کند یا خیر، اظهار داشت: ما ثبت سفارش را انجام داده ‏ایم اما اینکه آیا ارز به واردکنندگان اختصاص پیدا کرده است یا خیر باید از بانک پرسیده شود.

وی با تاکید بر اینکه ثبت سفارش از سمت ما انجام شده است، می‏افزاید: این کار انجام شده و ما مجوزی برای ممنوعیت این موضوع نداشته ‏ایم.

تنها ممنوعیت ما برای ثبت سفارش مربوط به لیستی از کالاهای آمریکایی است. هیچ مصوبه‏ ای برای ممنوعیت واردات خودرو نداریم. براساس دستورالعمل ثبت سفارش دولت، ما ثبت سفارش خودروها را انجام می‏دهیم.

خسروتاج با بیان اینکه اختصاص یا عدم اختصاص ارز۴۲۰۰‌تومانی برای واردات خودرو مربوط به سیستم بانکی است و به ما ارتباطی ندارد، اظهار کرد: از نظر ما مجوز واردات داده شده است. حالا بانک است که تعیین می‏کند ارز به چه وارداتی اختصاص پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر «دنیای خودرو» مبنی بر این‏که با توجه به وضعیت بازار خودروهای وارداتی در نتیجه خروج آمریکا از برجام و افزایش نرخ، آیا وزارت صمت تغییری در آیین‏نامه مربوط به واردات خودرو اعمال خواهد کرد یا خیر، احتمال اصلاح و تغییر این آیین‏ نامه را رد نکرد.

خودروهای مانده در گمرک، کالای قاچاق نیستند

خسروتاج درباره خودروهایی که از سوی نهادهای مختلف به عنوان خودروهای قاچاق شناخته می‏شوند، گفت: در ارتباط با خودرو در گذشته در پنج نوبت اطلاع ‏رسانی کرده ‏ام. از اواسط سال گذشته متوجه شدیم برخی خودروهایی که در گمرکات ترخیص شده‌اند، در سیستم ما ثبت سفارش نشده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این‏که انجام ثبت سفارش از سال‏ها قبل برون‌سپاری شده است و در اختیار یک شرکت قرار دارد، اظهار کرد: از سوی این شرکت گزارش‏هایی به ما رسید مبنی بر این‏که بخشی از ثبت‌سفارش‏ها از سوی آن‏ها انجام نشده است. ما نیز این موضوع را پیگیری کرده و در چند نوبت به نهادهای امنیتی اعلام کردیم.

وی افزود: ‏برای گمرکات، تعزیرات، سازمان حمایت و سایر نهادهای مربوطه نیز توضیحات لازم ارسال و گفته شد که حدود ۶۴۰۰ ‌خودرو از طریق این سامانه ثبت سفارش نشده‏ اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‏که واردات این خودروها به معنای انجام فعل قاچاق نیست، افزود: برای واردات این خودروها تعرفه‏ های گمرکی پرداخت شده و ثبت سفارش هم صورت گرفته است. واردات این خودروها مصداق قاچاق نداشت و تنها تخلف اداری در این زمینه انجام شده بود که ۶‌ماه پیش طی اطلاعیه‌ای این تخلف به تعزیرات، گمرکات و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام شد.

وی با تاکید بر قاچاق نبودن این خودروها اظهار کرد:‏ برهمین اساس نمی‏توان گفت که واردات آن‏ها به شکل قاچاق بوده است، اما به هر حال سوال اینجاست که این واردات توسط چه کسانی انجام شده است، چرا که در یک مقطع زمانی تنها افرادی که دارای نمایندگی رسمی بودند مجاز به واردات خودرو می‏شدند و حال آنچه درباره این خودروها اتفاق افتاده این است که ۶۴۰۰‌دستگاه خودروی خارجی از طریق افرادی به غیر از نمایندگی‏های رسمی وارد شده است.

واردات بدون ثبت سفارش تخلف اداری است

خسروتاج با تاکید بر این‏که درباره این خودروها لازم است ابتدا به صورت شفاف موضوع مطرح شود، ادامه داد: سیستم ما آنقدر قابلیت داشته که حتی لیست مواردی را که بدون ثبت سفارش وارد شده اعلام کرده ‏اند، اما به هر صورت باید توجه داشت که در مورد این خودروها یک تخلف اداری انجام شده و آنچه رخ داده به معنای قاچاق نیست، چرا که عوارض واردات این خودروها پرداخت شده و کالای وارد شده هم کالای ممنوعه نبوده است.

وی با بیان اینکه هیچ حقی از دولت در خصوص واردات این خودروها ضایع نشده است، اظهار کرد: حال در این میان عده ‏ای می‏گویند که چندین میلیارد حقوق دولت پایمال شده است اما من زمانی که این افراد را دیدم با خود گفتم عجب اوضاع و احوالی شده است، هر فردی هرچه دلش می‏خواهد می‏ نویسد. بحث واردات این خودروها اکنون در دست پیگیری قرار دارد.

افزایش قیمت خودروهای خارجی عامل روانی هم دارد

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به پاسخگویی به سوالی درباره افزایش قیمت بعضی خودروها پرداخت و گفت:‏ بخشی از نظام تعیین قیمت در کشورهای مختلف به سیستم عرضه و تقاضا باز‌می‏گردد. در این زمینه نیز مسائل متعددی از‌جمله بحث‏های روانی، انتظارات جامعه، اخبار سیاسی و غیره تاثیرگذار محسوب می‏شوند، اما گاه ممکن است براساس این شرایط عرضه و تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شود.

وی ادامه داد: به هر صورت بخشی از سرمایه کشور مرتب در بازارهای مختلف در حال گردش است و گاه ممکن است این سرمایه در بازار خودرو متمرکز شود. برهمین اساس تولید‌کنندگان ما که زمانی برای صادرات خودروهای خود تلاش می‏کردند، اکنون حتی در بازارهای داخلی با حجم بالایی از تقاضا مواجه می‏شوند.

وی افزود: در هر صورت سرمایه‏ های سرگردان کشور ممکن است زمانی که بازار ارز را محدود می‏بینند، به بخش‏های دیگری مانند بازار خودرو منتقل شوند و در زمینه واردات خودرو هم محدودیت و مانعی برای ثبت سفارش در این بخش وجود نداشته و حتی برای خودروهایی که در گمرکات معطل بودند راهکارهای لازم ارائه شده است. حال اگر با تمام این تفاصیل، همچنان قیمت‏ها در بازار خودرو بالا می‏رود، به شخصه فرصتی برای بررسی دلایل دیگر آن نداشته‏ ام.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 39 = 40